Порадник для вчителя


  1. Потреба в науково-дослідницькій  діяльності.

Головна мета– дати учневі можливість спробувати свої сили у певній галузі знань.

Мотивація: вироблення умінь і навичок, які знадобляться під час навчання у
ВНЗ. Цікаве спілкування.
  1. Систематичність роботи.
В основі вибору напрямку повинна лежати зацікавленість учня.

Мета роботи – формування інтелектуальних умінь (аналіз, синтез, порівняння, оцінка тощо); вироблення дослідницьких умінь (вибрати тему; укласти бібліографію; опрацювати наукову літературу; проаналізувати її, систематизувати результати; визначити коло питань для аналізу; написати роботу; оцінити її тощо); формування комунікативних компетентностей.

Система повинна включати:
  • ознайомлення з особливостями наукової діяльності;
  • оволодіння алгоритмом написання наукової роботи;
  • вироблення умінь працювати з бібліографічними матеріалами.
  1. Підготовка до написання роботи.
Наукова робота – це самостійно виконане наукове дослідження тієї чи іншої проблеми, яке відповідає науковим принципам, має певну структуру, містить результати власного пошуку, власні висновки. Її якість може бути визначена за такими критеріями:
  • актуальність;
  • складність, науковість, повнота розкриття теми;
  • аргументованість висновків;
  • елемент творчості;
  • стиль, грамотність.
а) вибір теми:
  • урахування зацікавлень, сил і здібностей учня;
  • актуальність;
  • новизна;
  • достатність фактичного матеріалу (особливо для краєзнавчих тем);
  • “виграшність”.
 б) формулювання теми (просто, коротко й оригінально. Одним реченням, хоча може бути й підзаголовок);
в) алгоритм роботи над темою:
  1. Укладання бібліографії («концепт» пункту: «що вже написано про це?»)
    Бажано на окремих аркушах (це зручно), хоча можна й загальним списком.
  2. Робота з текстами (перше прочитання).
    Нотуються враження, думки.
  3. Опрацювання літературознавчих джерел. (Мета: з’ясувати, що вже зроблено з обраної теми, аби визначити, «а що ж маю Я зробити?».
    Зокрема, слід знайти відповіді на запитання
    : «Про що пишуть?» « Як?» « Які аспекти виділяють?»  тощо).
    Літературознавчі джерела конспектуються на окремих аркушах, записи роблять з одного боку – так за потреби їх можна буде порізати і згрупувати за розділами тощо.
  4. Систематизація літературознавчого матеріалу, визначення поля власних досліджень (тобто чітко сформулювати питання, відповідь на яке і стане розкриттям теми).
  5. Повторне опрацювання літературознавчих джерел (уже під кутом зору пошуків визначеного матеріалу, що стане опорою в науковому дослідженні).
  6. Повторне прочитання текстів уже з позиції вибраних наукових поглядів.
  7. Поява начерків плану майбутньої роботи.
  1. Структура наукової роботи:
ВСТУП (не озаглавлюється і не нумерується!).
Актуальність теми дослідження.
Стан вивчення проблеми (хто з науковців працював над нею, що вдалося з’ясувати, що ні, які питання потребують подальших досліджень).
Предмет дослідження.
Мета.
Завдання.
Новизна роботи.
Теоретичне та практичне значення.
ГОЛОВНА ЧАСТИНА (складається з окремих розділів, підрозділів, пунктів та підпунктів, які мають власні назви).
Висвітлюються теоретичні основи роботи.
Пояснюється зміст уживаних термінів.
Викладається хід дослідження.

ЗАУВАГИ:
  • Зміст дослідження має відповідати меті.  
  • Аналіз проблеми не повинен підмінятися викладом біографії письменника.
  • Усі посилання повинні мати вказівку на авторів та джерела.
  • Самостійність повинна бути головним принципом роботи: наївно думати, що члени журі та експерти, які здебільшого є науковцями зі стажем і мають значний досвід роботи з розвідками юних науковців, не знають головних джерел списування і не виявлять їх.
  • Хиба реферативності часто виявляється, коли в роботі відсутні новизна та авторський внесок, натомість вони заміняються «наскубаними» з різних, хай навіть авторитетних джерел цитатами.
  • Логічність викладу, плавність переходу від одного питання до іншого.
ВИСНОВКИ (не озаглавлюються і не нумеруються!).
Висновки повинні містити:
Короткий виклад найважливіших результатів роботи.
Їх важливість для науки.
Перспективи застосування
на практиці.
Рекомендації щодо подальших досліджень.
Типові недоліки:
  • Неповнота розкриття теми.
  • Відхилення від теми дослідження.
  • Описовість.
  • Нечіткість мети, завдань дослідження.
  • Робота не самостійна.
  • Відсутність власних висновків.
  • Відсутність посилань.
  • Недотримання наукового стилю викладу.
  • Стилістика.
  • Грамотність.
  1. Вимоги до оформлення наукової роботи.
Оформляється як курсова (дипломна) у ВНЗ.
Обсяг 20-30 друкованих сторінок.
Не рахуються (але нумеруються) титульна сторінка, список літератури, додатки, таблиці (якщо займають площу сторінки).
Кожен пункт плану починається з нової сторінки.
Аркуші формату А-4, текстовий редактор Microsoft Word, шрифт Times New Roman, 14 розмір, полуторний інтервал. Вирівнювання по ширині.
Абзацні відступи: 3 – 5 інтервалів (або стандартний комп’ютерний).
Поля:
  • верхнє – 20 мм;
  • ліве й нижнє не менше 20 мм (ліве можна 28, а нижнє – 20 мм);
  • праве – 10 мм.
На одній сторінці – 40±2 рядки.
Заголовки
  1. відокремлюються від тексту зверху і знизу 3 інтервалами;
  2. заголовки структурних частин (ЗМІСТ, ВСТУП, РОЗДІЛ, ЛІТЕРАТУРА, ВИСНОВКИ) друкуються великими літерами симетрично до тексту;
  3. заголовки підрозділів друкують малими (крім першої) літерами з абзацу.
 Крапку в кінці заголовка не ставлять!
Нумерація:

Арабськими цифрами у правому верхньому куті без знака №.
Першою сторінкою є титульна, яка не нумерується.


Якщо в роботі є таблиці, кожна з них повинна мати свою назву. Слово “Таблиця” друкується з великої літери справа. Якщо у розділі одна таблиця, вона не нумерується, якщо ж їх кілька, то пишеться “Таблиця 1.1”, “Таблиця 1.2”, де перша цифра вказує на номер розділу, а друга – таблиці.
Назва таблиці друкується посередині рядка малими буквами (перша – велика).
Оформлення цитат:


Після лапок або без цитатних посилань у квадратних дужках [2, 25].
Перша цифра – порядковий номер джерела у списку літератури, друга – сторінки.

Немає коментарів:

Дописати коментар