Стиль і грамотність роботи


Негативом багатьох учнівських науково-дослідницьких робіт є недоліки щодо стилю викладу матеріалу та недоліки в мовленнєвому оформленні.

Потрібно пам'ятати, що наукова робота вимагає наукового викладу матеріалу. Мова наукових праць характеризується досить високим ступенем стандартизації. Вона чітко відображає рівень науково-технічного прогресу, впливає на розвиток мислення людини, виробляє здатність стандартизувати, узагальнювати явища дійсності й розвивати розумові здібності. Основна функція наукового стилю-повідомлення. Вона полягає в доведенні теорій, обгрунтуванні гіпотез, у повідомленні наслідків дослідження, класифікації, поясненні явищ.

Науковий стиль характеризується широким використанням термінології як загальної, так і спеціальної. Для нього характерне вживання великої кількості абстрактних і запозичених слів. Своєрідною в науковому стилі є його будова, бо складні думки й логічні взаємозв'язки між ними потребують відповідного граматичного оформлення. Загальними ознаками цього стилю є логічність, чіткість, точність, послідовність викладу.

Серед стилістичних помилок виділяють:

- повторення без потреби тих самих слів або спільнокореневих;
- плеоназми - словосполучення, в яких частково збігаються лексичні значення слів.
У плеоназмах одне слово, як правило, зайве ("передовий авангард" - "авангард" і називає тих, хто попереду);
- невмотивоване вживання розмовних слів, жаргонізмів, діалектизмів, мовних штампів ("червоною ниткою проходить"), русизмів, скалькованих з російської мови слів ("міроприємство" замість "захід"), стійких висловів ("приймати участь" замість "брати участь");
- пишномовність висловлювання, штучні красивості, зайва емоційність, персоніфікація;
- створення невдалих порівнянь;
- невиправдане поєднання елементів різних стилів;
- одноманітність початків речень і абзаців;
- невдале використання засобів організації тексту.

До граматичних помилок належать:

- лексичні (вживання слова у невластивому йому значенні, невдале використання багатозначних слів, що призводить до двозначності сплутування паронімів);
- морфологічні (порушення правил творення слів, помилки ч відмінкових закінченнях та ін., наприклад, "передсмертельні слова", "ходити по хатам");
- синтаксичні (неправильне узгодження слів; порушення порядку слів, неправильне вживання дієприслівникових зворотів. Наприклад: "письменники і поети"; "повернувшись додому, хвіртка була зачиненою")

Інші види помилок (орфоепічні, орфографічні, пунктуаційні) пов'язані з порушенням правил вимови й написання слів, інтонування речень розстановки розділових знаків.


Серед недоліків науково-дослідницьких робіт можна виділити й такі: безсистемність викладу; смислові розриви у викладі змісту, незавершеність, необґрунтованість висловлених думок, безпідставне виділення абзаців та ін.

Немає коментарів:

Дописати коментар