Негативом багатьох учнівських науково-дослідницьких робіт є недоліки щодо стилю викладу матеріалу та недоліки в мовленнєвому оформленні.
Потрібно пам'ятати, що наукова робота вимагає наукового
викладу матеріалу. Мова наукових праць характеризується досить високим ступенем
стандартизації. Вона чітко відображає рівень науково-технічного прогресу,
впливає на розвиток мислення людини, виробляє здатність стандартизувати,
узагальнювати явища дійсності й розвивати розумові здібності. Основна функція
наукового стилю-повідомлення. Вона полягає в доведенні теорій, обгрунтуванні
гіпотез, у повідомленні наслідків дослідження, класифікації, поясненні явищ.
Науковий стиль характеризується широким використанням
термінології як загальної, так і спеціальної. Для нього характерне вживання
великої кількості абстрактних і запозичених слів. Своєрідною в науковому стилі
є його будова, бо складні думки й логічні взаємозв'язки між ними потребують
відповідного граматичного оформлення. Загальними ознаками цього стилю є
логічність, чіткість, точність, послідовність викладу.
Серед стилістичних помилок виділяють:
- повторення без потреби тих самих слів або
спільнокореневих;
- плеоназми - словосполучення, в яких частково збігаються
лексичні значення слів.
У плеоназмах одне слово, як правило, зайве ("передовий
авангард" - "авангард" і називає тих, хто попереду);
- невмотивоване вживання розмовних слів, жаргонізмів, діалектизмів, мовних штампів
("червоною ниткою проходить"), русизмів, скалькованих з російської мови слів
("міроприємство" замість "захід"), стійких висловів
("приймати участь" замість "брати участь");
- пишномовність
висловлювання, штучні красивості, зайва емоційність, персоніфікація;
- створення
невдалих порівнянь;
- невиправдане
поєднання елементів різних стилів;
- одноманітність
початків речень і абзаців;
- невдале
використання засобів організації тексту.
До граматичних помилок належать:
- лексичні
(вживання слова у невластивому йому значенні, невдале використання
багатозначних слів, що призводить до двозначності сплутування паронімів);
- морфологічні
(порушення правил творення слів, помилки ч відмінкових закінченнях та ін., наприклад,
"передсмертельні слова",
"ходити по хатам");
- синтаксичні
(неправильне узгодження слів; порушення порядку слів, неправильне вживання дієприслівникових
зворотів. Наприклад: "письменники і поети"; "повернувшись
додому, хвіртка була зачиненою")
Інші види
помилок (орфоепічні,
орфографічні, пунктуаційні) пов'язані з порушенням правил вимови й написання
слів, інтонування речень розстановки розділових знаків.
Серед недоліків науково-дослідницьких робіт можна
виділити й такі: безсистемність викладу; смислові розриви у викладі змісту,
незавершеність, необґрунтованість висловлених думок, безпідставне виділення
абзаців та ін.
Немає коментарів:
Дописати коментар